23 september 2008

På min önskelista: sömn

Posted in Barnen, K den 10:30 av lilithsblogg

Så här trött har jag inte varit på länge. Natten mellan söndag och måndag vandrade Maja in till mig strax innan midnatt. I vanliga fall kryper vi nära varandra och så somnar hon på en gång. Inte den här gången, hon vände och vred på sig, låg och småpratade och jag kände hur hela min kropp skrek efter sömn.

När hon väl lugnat sig och var på väg att somna så vaknade Leo. Otröstlig, kallsvettig och med feber. I vanliga fall somnar han ändå om på nolltid i sin säng om man står bredvid och stryker honom över huvudet och sjunger lite. Inte den här gången, så det var bara att ta med honom också in till sängen.

I vanliga fall brukar det vara trångt, men de brukar somna relativt fort. Inte den här gången. Leo kunde inte sova pga febern, och Maja låg och försökte pyssla om honom för att få honom att må bättre. Det är jättesött, men inte mitt i natten. Då ska hon sova. När Leo väl slumrat till och Majas ögonlock börjar åka igen så känner jag hur hela kroppen slappnar av. Men inte fick jag somna där inte, nej då. Efter några minuter säger Maja ”jag behöver kissa”. Så det var bara att vandra upp, vilket självklart gör att Leo vaknar, och sen börja om från början igen.

Den här natten var en ungefärlig repris av den förra. Härligt härligt. Jag skulle kunna döda för en hel natts oavbruten sömn och sovmorgon.

Och på tal om ingenting så kommer Kim och hämtar tvättmaskinen på fredag. Min nya står i köket och väntar på att få bli inkopplad i helgen när mamma och Stefan kommer över. Kim blev ruskigt förbannad över att den skulle hämtas just på fredagen. Han sa att antingen fick jag ha den här tills han kom och hämtade den, eller så fick jag komma och lämna den. Haha trodde han på det själv eller? Jag sa åt honom att antingen så kommer han och hämtar den på fredag, eller så åker den ut. Jag vet inte hur många sms jag fick från honom där han var förbannad, men jag bara upprepade mig ”antingen hämtar du den på fredag, eller så åker den ut”. Han hämtar den på fredag, och jag gör en liten glädjedans här hemma över att jag stod på mig för första gången.

Kommentera

